چرا باید استراتژی های معاملاتی را تجزیه و تحلیل کنید؟

یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵

فرض کنید تمام قوانین و دستورالعمل‌های استراتژی معاملاتی را آزمایش کرده‌اید و مطمئنید که تمامی قدم‌ها را به درستی بر می‌دارید. اما باز هم استراتژی معاملاتی جواب نمی‌دهد! این در حالی است که این استراتژی معاملاتی برای دیگران بازدهی خوبی داشته است. حتی طراح این استراتژی هم شاید یک فرد با تجربه باشد. دلیل این امر چیست؟
استراتژی معاملاتی دستورالعمل‌هایی است که به سرعت سیگنال خرید، خروج یا عدم معامله را صادر می‌کند. شما می‌توانید به راحتی با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت استراتژی‌های متنوع و رایگانی را پیدا کنید. برخی از این استراتژی‌ها واقعاً سود ده هستند، اما باید در شرایط و محیط خاصی اجرا شوند. یکی از علل عدم موفقیت استراتژی‌های معاملاتی هم همین است. معامله‌گر درک درستی از استراتژی معاملاتی ندارد.
برخی مواقع استراتژی‌های معاملاتی سیگنال‌های اشتباه صادر می‌کنند. اما این درک و شناخت معامله‌گر از ماهیت استراتژی است که به او کمک می‌کند تا سیگنال‌ها را فیلتر کند. این یعنی شما باید استراتژی معاملاتی را نه تنها به طور کامل تست کنید، بلکه فلسفه ساخت آن استراتژی معاملاتی را هم درک کنید و سپس آن را با سبک معاملاتی خود تطبیق دهید. اگر در این کار موفق باشید می‌توانید استراتژی معاملاتی را به درستی پیاده کنید.
فراموش نکنید که استراتژی‌های معاملاتی که بر پایه تحلیل تکنیکال طراحی شده‌اند، می‌توانند معنی متفاوتی برای معامله گران داشته باشند. دو نفر می توانند از یک ابزار تکنیکال برای معامله استفاده کنند، اما هر دو نفر دیدگاه متفاوتی خواهند داشت! به همین دلیل برخی از معامله گران فکر می‌کنند که به طور مثال طراح استراتژی فلان اندیکاتور، برخی از رمز و رازهای این استراتژی را مخفی کرده است و به همین دلیل استراتژی همیشه جواب نمی‌دهد! این برداشت غلطی است. شما نباید مثل یک ربات از استراتژی پیروی کنید. بلکه بایستی با سازوکار بازارهای مالی آشنا باشید و نحوه کار کردن در این بازار را هم به درستی یاد بگیرید. بعد از آن می‌توانید با آزمایش استراتژی‌های مختلف و درک ماهیت استراتژی‌ها، به یک استراتژی شخصی‌سازی شده برسید. استراتژی که تنها برای شما مناسب است.
در بازارهای مالی هیچ استراتژی و روش تحلیلی جامعی وجود ندارد. شما نمی‌توانید یک استراتژی را به عنوان یک استراتژی نهایی انتخاب کنید و تا آخر عمر معامله‌گری خود از آن استفاده کنید. هر چقدر هم این استراتژی جزئیات بیشتری داشته باشد، باز هم نیازمند تغییر و ارتقا و عملیات نگهداری است. شما همیشه باید محرک‌های بازار را زیر نظر داشته باشید و بر اساس عواملی که بازار را به حرکت وا می‌دارند فعالیت کنید. شناخت بازار و شناخت استراتژی ترکیبی است که موفقیت شما در بازار را تضمین می‌کند.
اما استراتژی تنها خرید و فروش نیست. ما در مقالات قبلی آموزش معامله‌گری فارکس به مدیریت سرمایه اشاره کرده‌ایم. مدیریت سرمایه هم دستورالعمل‌ها و قوانین خاص خود را دارد. استراتژی معامله، ریسک و بازدهی معاملات را به طور چشم‌گیری بهبود می‌بخشد. اگر در کنار استراتژی معاملاتی از استراتژی مدیریت سرمایه هم استفاده کنید، با این کار شما نه تنها بر ریسک معاملات غلبه می‌کنید، بلکه بازدهی و درصد موفقیت معاملات را هم بالا می‌برید.
سعی کنید همیشه استراتژی‌های معاملاتی جدید پیدا کنید و آن‌ها را مطالعه کنید. مطالعه استراتژی به معنی استفاده از آن نیست! در ابتدا استراتژی را بررسی و ارزیابی کنید. خیلی از معامله گران تازه‌کار تنها به بازدهی استراتژی فکر می‌کنند. وقتی استراتژی را تست می‌کنند، اگر بازدهی خوبی داشت از آن استفاده می‌کنند و اگر بازدهی خوبی نداشت، آن را کنار می‌گذارند. این کار غلطی است. همیشه استراتژی‌های جدید را مطالعه کنید تا ماهیت آن‌ها را درک کنید.
استراتژی جدید برای کدام بازار طراحی شده است؟ هدف از طراحی این استراتژی چه بوده است؟ چرا این استراتژی در دوره تست جواب داده است؟ ویژگی سیگنال‌هایی که این استراتژی صادر کرده و با سود بسته شده‌اند را لیست کنید. استراتژی تمام تجربیات یک معامله‌گر است! با مطالعه هر استراتژی شما تجربیات چندین ساله یک معامله‌گر را بررسی می‌کنید! این یعنی وقتی پروسه ساخت استراتژی شخصی را شروع کردید، این علم و شناخت نه تنها کیفیت و درصد موفقیت استراتژی معاملاتی را ارتقا خواهد داد، بلکه نیاز به تجدید نظر در استراتژی را هم به طور قابل‌توجهی کاهش خواهد داد. این یعنی نیازی نخواهد بود که در فواصل زمانی کوتاه، استراتژی را تغییر دهید.