در عرض یک سال سرمایه خود را دو برابر کنید!

یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰

در مقاله آموزشی این هفته می‌خواهیم با یک استراتژی ساده آشنا شویم. استراتژی که تنها با یک معامله در هفته می‌تواند سرمایه شما را در طول یک سال دو برابر کند. یکی از مشکلات رایج معامله‌گران بازار فارکس، تعداد معاملات بالاست. معامله‌گر وارد بازار می‌شود و شاید سودهای خوبی هم کسب کند. اما بعد از مدتی سودهای به دست آمده معامله‌گر را راضی نمی‌کند و معامله‌گر به طور دیوانه‌وار معامله می‌کند. هر معامله یک فرآیند تصمیم‌گیری است. یک معامله‌گر چند تصمیم پشت سر هم را می‌تواند به درستی اتخاذ کند؟
استراتژی که می‌خواهیم کار کنیم بیش از اینکه به شما نحوه ورود و خروج به معامله را آموزش دهد، نحوه مدیریت معاملات را آموزش می‌دهد. این استراتژی خیلی ساده است، تنها کافی است هر هفته فقط یک معامله انجام دهید! هیچ وقت نمی‌توان با قطعیت گفت که این استراتژی سرمایه شما را تا پایان سال دو برابر خواهد کرد، اما از دید آماری به احتمال زیاد شما به این بازدهی خواهید رسید. در این استراتژی باید از تاکتیک‌های مدیریت ریسک که در مقاله‌های قبلی مطرح شده‌اند استفاده کنید و بتوانید بر اساس شرایط و روحیات خود ریسک لازم برای هر معامله را محاسبه کنید.
در این استراتژی شما باید به کیفیت معامله تمرکز کنید نه کمیت آن. همچنین باید بتوانید استراتژی معاملاتی خود را پیش از افتتاح حساب واقعی به خوبی پیاده کنید. برای این کار علاوه بر این‌که باید در یک استراتژی معاملاتی (سیگنال یابی و تاکتیک‌های ورود و خروج به معامله) به درجه استادی برسید، بلکه باید بتوانید منظم کار کنید و صبر بالایی داشته باشید.

یک معامله در هر هفته چگونه می‌تواند حساب معاملاتی شما را تا پایان سال دو برابر کند؟

اجازه دهید اول نگاهی به محاسبات ریاضی این استراتژی بیندازیم. اگر واقعاً فکر می‌کنید که می‌توانید در معاملات صبر داشته باشید و به طور منظم کار کنید، این استراتژی به خوبی جواب خواهد داد. توجه داشته باشید که سرمایه مورد نیاز برای این استراتژی مهم نیست و بستگی به خود شما دارد که چه مقدار سرمایه وارد بازار کنید. برخی از معامله‌گران به طور ثابت ریسک هر معامله را ۲ درصد در نظر می‌گیرند. شاید این روش در استراتژی‌های دیگر جواب دهد، اما در استراتژی “هر هفته یک معامله” شما باید بر اساس شرایط روحی خود و میزان ریسکی که توان تحمل آن را دارید، حجم معامله را انتخاب کنید. در مثال زیر شما می‌توانید اعداد را تغییر دهید و بر اساس سرمایه واقعی خود آن را به کار برید:
سرمایه اولیه: پنج هزار دلار
تعداد معاملات در هفته: یک معامله در هفته
نسبت ریسک به ریوارد هر معامله: یک به دو. یعنی هدف شما ورود به معاملاتی است که حد سود آن‌ها دو برابر حد ضرر است.
ریسک هر معامله: ۵۰۰ دلار
ریوارد یا حد سود هر معامله: ۱۰۰۰ دلار
درصد معاملات موفق: ۴۰ درصد
درصد معاملات ناموفق: ۶۰ درصد
اگر در هر سال ۵۲ هفته داشته باشیم، تعداد معاملات موفق برابر خواهد بود با ۵۴ ضربدر ۴۰ درصد، که می‌شود ۲۰٫۸ معامله موفق. تعداد معاملات ناموفق هم برابر خواهد بود با ۵۴ ضربدر ۶۰ درصد، که می‌شود ۳۱٫۲ معامله. اگر فرض کنیم که تعداد معاملات موفق ۲۱ عدد باشد و تعداد معاملات شکست خورده هم ۳۱ عدد، سود و زیان کل شما در یک سال برابر خواهد بود با:
تعداد معاملات موفق ضربدر حد سود: ۲۱ ضربدر ۱۰۰۰ دلار که می‌شود ۲۱ هزار دلار.
تعداد معاملات ناموفق ضربدر در حد ضرر: ۳۱ ضربدر ۵۰۰ دلار که می‌شود ۱۵۵۰۰ دلار.
پس اگر در طول یک سال یا همان ۵۲ هفته شما تنها یک معامله در هر هفته انجام دهید، سود خالص شما برابر خواهد بود با ۵۵۰۰ دلار، که برای یک حساب ۵ هزار دلاری ۱۱۰ درصد بازدهی محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که اگر نسبت ریسک به ریوارد شما بالای یک به دو باشد، بازدهی انتظاری ما هم بیشتر از ۱۱۰ درصد خواهد بود. شاید در برخی از هفته اصلاً معامله‌ای صورت نگیرد. مهم نیست. شما باید عادت کنید که بر اساس استراتژی معاملاتی خود بهترین سیگنال معاملاتی را پیدا کنید و وارد بازار شوید.