نحوه تشخیص الگو های هارمونیک (Harmonic Pattern)

جمعه ۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶

الگوی هارمونیک (Harmonic Pattern) چیست؟

الگوهای هارمونیک ساختار قیمتی خاصی هستند که به وسیله محاسبات فیبوناچی تعیین می‌شوند. در واقع این الگوها ساختارهای قیمتی هستند که شامل اصلاح‌ها و برآوردهای متمایز و متوالی فیبوناچی هستند. با محاسبه جوانب مختلف فیبوناچی در قالب ساختارهای قیمتی، الگوهای هارمونیک را می‌توان محتمل‌ترین نواحی بازگشتی در حرکات قیمت توصیف کرد.

الگوی هارمونیک چیست؟
نحوه تشخیص الگو های هارمونیک (Harmonic Pattern): الگوی هارمونیک چیست؟

ساختار قیمتی خاص

تکنیک‌های معاملاتی هارمونیک (Harmonic Pattern) شباهت زیادی به الگوهای قیمتی تکنیکال استاندارد مثل الگوی سرو شانه دارند. در واقع تمرکز اصلی بر شکل خاص حرکات قیمتی، یکی از عوامل کلیدی در تعیین و تائید الگوهای قیمتی است. با این حال شاید بتوان گفت که الگوهای هارمونیک خاص‌ترین الگوهای قیمتی تکنیکال هستند که هر کدام محاسبات فیبوناچی مخصوص به خود را دارند. این محاسبات مزیت باور نکردنی را جهت تعیین و دسته‌بندی سطوح قیمتی تکنیکال متمایز را به معامله گر می دهند. بسته به محاسبات نسبت‌های فیبوناچی در هر ساختار قیمتی فرصت‌های معاملاتی محتمل را می‌توان تعیین کرد، که هر کدام استراتژی‌های الگو محور خاصی را برای هر وضعیت به نمایش می‌گذارند. در واقع ساختارهای قیمتی مشابه، یکسان نیستند و هر الگو بایستی به دقت تعریف و تعیین شود. از هر تعریف خاص الگو اطلاعات زیادی را بر اساس حرکات قیمتی احتمالی آتی می‌توان به دست آورد.

انتساب الگوهای فیبوناچی

هر چند اکثر ساختارهای قیمتی به نظر شبیه هستند، اما یکسان نیستند. تفاوت الگوها در اساس و اصول تأثیرگذاری تکنیک‌های تشخیص الگوهای هارمونیک (Harmonic Pattern) است. انتساب‌های قیمتی فیبوناچی در الگوهای هارمونیک سیگنال‌های قوی را نشان می‌دهند.
در موقعیت‌های معاملاتی واقعی ویژگی‌های ساختارهای قیمتی مشابه که انتساب‌های فیبوناچی متفاوتی دارند، می‌تواند ریسک کلی معامله را کاهش دهند. علاوه بر این توانایی تشخیص ساختار قیمتی برای تشخیص بهترین فرصت‌های معاملاتی و مدیریت هر موقعیت معاملاتی بسیار ضروری است. تشخیص این تفاوت‌ها کلید اصلی در معاملات موفق هارمونیک (Harmonic Pattern) است. برای این کار بایستی از درک درستی از ساختار قیمتی مشابه برخوردار بود.
این ویژگی‌های خاص انتساب‌های فیبوناچی رویکرد قانونمندی را به وجود می‌آورند، که نیازمند شرایط دقیقی برای صدور سیگنال معاملاتی است. با این وجود شاید موقعیت‌هایی پیش روی معامله‌گر قرار گیرد که شاید از لحاظ زمانی برای ورود به معامله دیر شده باشد، بخصوص اگر الگوها از محدوده تکمیل برآوردهای قیمتی عمل نکنند. سیگنال‌های معاملاتی تنها زمانی برای معامله مناسب هستند که تمام شرایط و ویژگی‌های لازم برای الگو مهیا شده باشند. چنین قوانین سفت‌وسخت تشخیص الگو خطرات احتمالی و استراتژی‌های معیوب را از بین می برد.
لازم به ذکر است که قوانین سفت‌وسخت هر سیستم معاملاتی، مبنای اصلی عملکرد مستمر سودآور در معامله‌گری است. حال فرقی ندارد که این شرط خوب باشد یا بد. قاعده خاص دیگری که در الگوهای هارمونیک اهمیت دارد، اعتقاد بر این مسئله است که سیگنال‌های معاملاتی از بازار استخراج می‌شوند. از آنجایی که در سبک معامله‌گری هارمونیک (Harmonic Pattern) از الگوهای قیمتی قابل اندازه‌گیری استفاده می‌شود که در گذشته تکرار شده‌اند، بایستی توجه کرد که در واقع الگو عامل تشخیص دهنده جهت معرفی فرصت‌های معاملاتی است. پس از محاسبه بخش‌های نسبی هر کدام از ساختارهای قیمتی، تکنیک‌های معامله‌گری هارمونیک محدوده دقیق حمایت یا مقاومت را بر اساس انتساب‌های فیبوناچی تعریف می‌کنند. حرکات قیمتی بایستی همه این شرایط را داشته باشند تا برای معامله مناسب باشند. به همین دلیل بایستی گفت که این بازار است که سیگنال‌های لازم برای معامله را نشان می‌دهد.
تکمیل الگوها به عنوان سیگنال معاملاتی بر این پایه بنا شده که هر بخشی از ساختار بخصوص قیمتی می‌تواند اطلاعات حیاتی را در رابطه با آینده حرکات قیمتی نشان دهد. انتساب‌های دقیق فیبوناچی که تعیین کننده الگوهای خاص قیمتی است، به محاسبات نسبی حرکات قیمتی در هر ساختار قیمتی بستگی دارد. این محاسبات نسبی، اصول هارمونیک (Harmonic Pattern) نامیده می‌شوند.

اصول هارمونیک (Harmonic)

امواج قیمتی یا حرکات متمایز قیمتی با یکدیگر رابطه دارند. علاوه بر این تکنیک‌های معاملاتی هارمونیک (Harmonic Pattern) از اعداد فیبوناچی و الگوهای قیمتی برای محاسبه این روابط استفاده می‌کند و ابزاری را برای معامله‌گر فراهم می‌کند تا محدوده‌های بازگشتی را تعیین کند. از دید کلی اصول هارمونیک یک اصطلاح تکنیکال است که فروض اولیه معامله‌گری هارمونیک را توضیح می‌دهد. امواج مجاور حرکات قیمتی برای تعیین و محاسبه فرصت‌های محتمل معاملاتی به کار می‌رود. تمرکز سبک هارمونیک بر امواج مجاور قیمتی است که از انتساب‌های فیبوناچی به دست آمده‌اند. به‌طور غریزی این روش معاملاتی را به وجود می‌آورد که از دید تکنیکال بر پایه حرکات قیمتی گذشته و آینده بنا شده‌اند. در الگوهای هارمونیک (Harmonic Pattern) بجای اینکه معامله‌گر خود را درگیر مسائل بنیادی کند، تنها بر حرکات خالص قیمتی تمرکز می‌کند.
در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی اعتماد کامل بر حرکات قیمتی برای از بین بردن تعصبات ضروری است و این مسئله باعث می‌شود تا معامله‌گر از همه سیگنال‌های تکنیکال موجود استفاده کند. محاسبات نسبی امواج مجاور قیمتی سیگنال‌های مربوط به نقاط بازگشتی بازار را نشان می‌دهد. تکنیک‌های معاملاتی هارمونیک شرایط بازار را تعیین می‌کند و همچنین فرصت‌های معاملاتی را در سطوح قیمتی که خریداران و فروشندگان با یکدیگر در نبرد هستند مشخص می‌کند، سطوحی که بر اساس الگوهای قیمتی خاصی در شرف تغییر هستند.
قواعد دقیق که همه الگوهای هارمونیک (Harmonic Pattern) را تائید می‌کنند، در واقع سیستمی را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند که پایه و اساس تمامی تصمیمات معاملاتی در الگوهای تکنیکال است. معاملاتی که بر اساس الگوهای هارمونیک انجام می‌شوند دامنه‌های قیمتی دقیقی دارند و همه عوامل مثل نقطه ورود به معامله، حد ضرر و حد سود نسبت به ساختار قیمتی را تعیین می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا الگوهای قیمتی محدوده معاملاتی تعریف شده‌ای را ایجاد کنند و حس اطمینان خاطری به معامله‌گر می‌دهند. چون‌که پیش از ورود به معاملات همه حرکات محتمل توسط این الگوهای قیمتی تعیین شده‌اند.